Mevlana Kalkınma Ajansı, Konya Ticaret Odası, Konya Sanayi Odası ve Konya Ticaret Borsası işbirliği ve Konya iş dünyasını Polonya pazarı hakkında bilgilendirmek amacıyla “Polonya Pazarında Ticari Fırsatlar” konulu panel düzenledi. Panele konuşmacı olarak Varşova Eski Ticaret Baş Müşaviri Koray Akgüloğlu, Ekonomi Bakanlığı İhracatı Geliştirme Uzmanı Mustafa Yılmaz ve Arçek İnşaat Genel Müdürü Mevlüt Çetiner katıldı.
Panelin moderatörlüğünü de gerçekleştiren Mevlana Kalkınma Ajansı Genel Sekreteri Dr. Ahmet Akman yaptığı açılış konuşmasında, “Ajans olarak, şehrimizin 2023 ihracat hedeflerine ulaşması noktasında ihracat potansiyelimizin yüksek olduğu pazarlara yönelik olarak düzenlediğimiz programlarla bölgemizdeki ihracatçılarımızı bilgilendirmeyi ve bu pazarlardaki ticari fırsatları ortaya koymayı hedefliyoruz. Bugünkü odak noktamız Polonya, Konya’mız ve ülkemiz için gelişen bir pazar olarak karşımıza çıkmaktadır. Konya olarak, son beş yılda ihracatımızı iki kat artırdığımız Polonya’ya 2016 yılında 27 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirmiş durumdayız. Bu rakamla Polonya, Konya ihracatında dokuzuncu sırada yer alırken, ithalatımıza baktığımızda ise 8,2 milyon dolarlık rakamla en fazla ithalat yaptığımız 26. ülke konumunda bulunmaktadır. Konya, Polonya’ya motorlu kara taşıtları, motosikletler ve bunların aksam, parça, aksesuarı, kazanlar, makinalar, mekanik cihazlar, demir çelik ürünleri, kauçuk ve kauçuk ürünleri ihraç ederken elektrikli makina ve aksesuarları, optik, tıbbi, cerrahi alet ve cihazlar ile yenilebilir hayvansal menşeli ürünler ithal etmektedir. 38 milyon nüfusa sahip olan Polonya ile ihracatımız Türkiye seviyesinde son beş senede bir buçuk katına çıkarak 2.7 Milyar Dolar seviyesine gelirken, ithalatımız ise 3,2 Milyar Dolar seviyesindedir. Temennimiz son yıllarda iyi bir ivme yakalayan Polonya ile ihracatımızın artması ve Konya ekonomisine daha fazla katkılar sunmasıdır” ifadelerine yer verdi.
Polonya’nın önemli ticaret şehirlerine sahip olmasının ve komşu pazarlara yakınlığının ticarette büyük avantajlar sağladığını dile getirerek konuşmalarına başlayan Varşova Eski Ticaret Baş Müşaviri Koray Akgüloğlu, “Polonya, merkez ve Doğu Avrupa’nın yanı sıra Baltık ve İskandinav ülkelerine bağlantılar sağlayan önemli bir lojistik merkezdir. 2004 yılında AB’ye katılan Polonya, bu tarihten sonra AB’ye katılan G. Kıbrıs, Çek Cumhuriyeti, Estonya, Macaristan, Letonya, Litvanya, Malta, Slovakya, Slovenya’nın toplamından daha büyük Pazar olarak karşımıza çıkmaktadır. Ekonomisi istikrarlı bir şekilde ilerleme kaydeden Polonya, 2013 yılında yüzde 1,6, 2014 yılında yüzde 3,3, 2015’de yüzde 3,2 ve 2016 ‘da ise % 3 büyüme göstermiştir.2000-2014 döneminde, toplam 110 milyar Avro’nun üzerinde yabancı yatırım alan Polonya, AB’ye yeni katılan Merkez Avrupa ülkeleri arasında en fazla yabancı sermaye çeken ülke konumundadır. Fiyat, kalite ve güvenilirlik Polonyalı ithalatçıların yabancı tedarikçilerde aradığı temel kriterlerdir. Bu yüzden kaliteli ve markalı tüketim ürünlerinin firmalarımızca doğrudan açılacak mağaza/depo zincirleriyle piyasaya sunulması büyük avantaj sağlayacaktır. Ayrıca, Türkiye’ye ve Türk ürünlerine yönelik olumsuz bir intiba olmaması da pazarda elimizi güçlendirecek etkenlerdendir. Tüm bunların yanı sıra, AB kaynaklarından Polonya’ya 2020 yılına kadar tahsis edilen mali destek 86 milyar Avro firmalarımız açısından önemli fırsatlar oluşturmaktadır. Enerji nakil hatları inşası – malzeme temini de yine Konya ve ülkemiz sanayicileri tarafından değerlendirilebilecek alanlar arasındadır. Polonya’nın nüfusunun azalması ve yaşlanması yaşlı nüfus için hayatı kolaylaştıracak ve sağlığını koruyacak yaşlı dostu ürünler (ev içi aksesuar, dekorasyon ürünleri ilaç, yaşlı tekstil ürünleri, doğal-sağlıklı yaşam temalı gıda ürünleri gibi) potansiyel arz etmektedir. İhracatçılarımız tarafından bilinmeyen pazar olarak öne çıkan Polonya’da Türk firmalarını ve ürünlerini tanıtmak için daha fazla sayıda ve daha etkin biçimde tanıtım organizasyonları önem taşımaktadır. Polonyalı tüketici kitlesinin yeni kültür ve ürün çeşitlerine açık olması ülkemiz ürünlerinin pazarlanabilmesi açısından da imkânlar sunmaktadır. Türkiye, kısa taşıma süresi, coğrafi yakınlığı ve sağladığı düşük stok maliyeti ile Polonya pazarında büyük avantaja sahiptir. Gerek Konya ve gerekse de ülkemiz sanayicilerinin büyüyen Polonya pazarından daha fazla pay alabilmek adına; Türkiye-Konya ekonomisi hakkında bilgilendirme toplantılarının düzenlenmesi, seçilmiş sektörler için özel programların ve ikili çalışma gruplarının oluşturulması, ticaret heyeti, alım heyeti, özel alım heyeti organizasyonları gerçekleştirilmesi, perakendeci – üretici – ihracatçı bir araya getiren toplantılar düzenlenmesi, devlet desteklerinden faydalanan mağaza, depo ve ofislerin kurulması gibi konulara öncelik vermesi gerekmektedir” dedi.
Panel, Ekonomi Bakanlığı İhracatı Geliştirme Uzmanı Mustafa Yılmaz’ın konuyla alakalı bakanlığın çalışmaları ve devlet destekleri hakkında bilgiler aktarmasının ve Arçek İnşaat Genel Müdürü Mevlüt Çetiner’in Polonya pazarına dair tecrübe paylaşımının ardından son buldu.